Ø MOTOR-PERVANE SEÇİMİ
Motor seçimi için öncelikle dronun ağırlığını
belirlemeliyiz. Tam olarak olmasa da aşağı yukarı bir değer olmalı elimizde.
Dronun ağırlığını belirledikten sonra motoru alacağınız siteden motorun
datasheet’ ini incelemelisiniz. Datasheet; motorun kv değeri, ne kadar akım
çektiği, motorun kendi ağırlığı ve kaldırabileceği ağırlık hakkında bilgi
verir. Motorların veri sayfasında
genellikle “KV” adlı bir değer mevcuttur. Bu değer motorun gerilim başına devir
sayısını ifade eder. Devir sayısı ve KV değeri birbiriyle doğru orantılıdır.
Aralarındaki farkı aşağıdaki örnekle açıkladık.
KV değeri = 300 rpm / V
Gerilim = 14,8V ise devir sayısı 14,8 x 300 =
4440 rpm'dir.
Rpm: Dakikadaki devir sayısı
Eğer
dronunuzun ağırlığı büyük ise kv değeri düşük motor, dronunuzun ağırlığı küçük
ise kv değeri büyük motor tercih edilmelidir.
Radyo Kontrollü
araçlarda kullanılan fırçasız DC motorlar «AABB» yapısında bir kodla
tanımlanmaktadır.
AA
:
stator kalınlığını mm cinsinden
BB
:
stator yüksekliğini mm cinsinden

Şimdi motor-pervane uyumuna geçelim. Buradaki önemli
nokta motor pervane uyumunu sağlamazsanız dengeli ve verimli bir uçuş
gerçekleştiremezsiniz. Kv değeri küçük olan motora büyük pervane, kv değeri
büyük olan motora küçük pervane kullanmalısınız. Elimizde racerstar 960 kv’ lik
motorumuz var. Bu motor için 8-10 inçlik pervaneler kullanıyoruz. Kv değeri
büyük olan E-max model motorumuz içinse 5-6 inçlik pervaneler kullanıyoruz.
Bir
pervane ne kadar büyükse, ne kadar açılı ise ve ne kadar çok bıçağı var ise o
kadar çok kaldırma kuvveti sağlar. Böylece motorları normalden daha hızlı
döndürür. Pervanelerdeki ilk 2 rakam pervanenin boyu, son 2
rakam ise pervanenin açısıdır. Var ise "x" den sonraki rakam ise
bıçak sayısıdır. X yok ise 2 bıçaklı demektir. Örneğin;5040X3: 50 boy, 40 açı,
3 bıçak gibi. İki tip pervane dönüş yönü vardır. Bunlar saat yönü ve saat yönü
tersi olarak bilinir. Saat yönünde dönen motora saat yönlü pervane, saatin
tersi yönünde dönen motora saatin tersi yönlü pervane takılır. Bu yönler dronun
gövde üzerinde oluşturduğu anti-tork etkisini yok etmektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder