19 Ekim 2020 Pazartesi

MOTOR-PERVANE SEÇİMİ

 

Ø MOTOR-PERVANE SEÇİMİ

Motor seçimi için öncelikle dronun ağırlığını belirlemeliyiz. Tam olarak olmasa da aşağı yukarı bir değer olmalı elimizde. Dronun ağırlığını belirledikten sonra motoru alacağınız siteden motorun datasheet’ ini incelemelisiniz. Datasheet; motorun kv değeri, ne kadar akım çektiği, motorun kendi ağırlığı ve kaldırabileceği ağırlık hakkında bilgi verir. Motorların veri sayfasında genellikle “KV” adlı bir değer mevcuttur. Bu değer motorun gerilim başına devir sayısını ifade eder. Devir sayısı ve KV değeri birbiriyle doğru orantılıdır. Aralarındaki farkı aşağıdaki örnekle açıkladık.

KV değeri = 300 rpm / V

Gerilim = 14,8V ise devir sayısı 14,8 x 300 = 4440 rpm'dir.

Rpm: Dakikadaki devir sayısı

Eğer dronunuzun ağırlığı büyük ise kv değeri düşük motor, dronunuzun ağırlığı küçük ise kv değeri büyük motor tercih edilmelidir.

 Radyo Kontrollü araçlarda kullanılan fırçasız DC motorlar «AABB» yapısında bir kodla tanımlanmaktadır.

AA : stator kalınlığını mm cinsinden

BB : stator yüksekliğini mm cinsinden

Şimdi motor-pervane uyumuna geçelim. Buradaki önemli nokta motor pervane uyumunu sağlamazsanız dengeli ve verimli bir uçuş gerçekleştiremezsiniz. Kv değeri küçük olan motora büyük pervane, kv değeri büyük olan motora küçük pervane kullanmalısınız. Elimizde racerstar 960 kv’ lik motorumuz var. Bu motor için 8-10 inçlik pervaneler kullanıyoruz. Kv değeri büyük olan E-max model motorumuz içinse 5-6 inçlik pervaneler kullanıyoruz. Bir pervane ne kadar büyükse, ne kadar açılı ise ve ne kadar çok bıçağı var ise o kadar çok kaldırma kuvveti sağlar. Böylece motorları normalden daha hızlı döndürür. Pervanelerdeki ilk 2 rakam pervanenin boyu, son 2 rakam ise pervanenin açısıdır. Var ise "x" den sonraki rakam ise bıçak sayısıdır. X yok ise 2 bıçaklı demektir. Örneğin;5040X3: 50 boy, 40 açı, 3 bıçak gibi. İki tip pervane dönüş yönü vardır. Bunlar saat yönü ve saat yönü tersi olarak bilinir. Saat yönünde dönen motora saat yönlü pervane, saatin tersi yönünde dönen motora saatin tersi yönlü pervane takılır. Bu yönler dronun gövde üzerinde oluşturduğu anti-tork etkisini yok etmektir.






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder